Bienvenue aux Pays-Bas

Hoi Allemaal!
Ik ben weer thuis! Dinsdagochtend werd ik na een nachtvlucht opgewacht door familie en vrienden, heel leuk om iedereen weer te zien! Thuis was alles versierd en werd ik lekker verwend;) Het is wel gek, na zo'n vlucht zit je opeens weer in een andere wereld en het duurt ook wel even voor je weer geland bent. Maar iedereen weer te zien en verhalen te vertellen is erg leuk.
Ik zal nog even vertellen over de laatste weken. Twee weken geleden vertrok ik samen met Elleke en haar vader Henk uit Cotonou. Henk ging naar Ouidah en Elleke en ik gingen een paar dagen relaxen in Grand Popo. Daar zaten we in een heerlijk hotel en vanuit de kamer stapten we nagenoeg op het strand, heerlijk. Lekker op het rustige strand liggen zonnen. De stroming was te sterk omte zwemmen, dus bleef het bij zitten in de branding;) En er was ook een zwembad bij het hotel met daaromheen palmbomen, waaruit ter plekke kokosnoten voor ons werden gehakt, nice:)
De eerste dag hadden we een beninees ontmoet, die natuurlijk ook gids was. Dus de volgende dag zijn we met hem in een pirogue (gondelachtig boojte) naar de mangrove geweest, mooi om te zien. Daarna door naar een klein dorpje vlak bij grand popo. In dit dorpje is de voodoo nog erg belangrijk en dat zie je ook wel overal terug (het is trouwens niet de voodoo met die poppetjes en naalden). Het dorpje was wel erg arm, de meeste huizen waren gemaakt van klei en palmtakken. Maar toch zijn de mensen blij en vriendelijk.
's Avonds zijn we onder andere met de gids nog naar een reggeabar geweest. Dat was lekker chill op het strand en erg gezellig!
De laatste dag nog lui van het strand genoten. Maandag kwam Henk naar ons toe en zijn we naar Togo gegaan. Eerst de grens over, wat natuurlijk tijd kost. Ze deden gelukkig niet moeilijk, maar je moet wel meerdere keren dezelfde formulieren invullen. Weer een stempel in mijn paspoort verder en daarna, op naar Lomé. Over een weg helemaal langs het strand, rijd je in nog geen uur naar de grens met Ghana. Daar in de buurt was ons hotel.
In Lomé was er een taxi staking en we konden daarom jammer genoeg niet zoveel doen. Bijna al het vervoer is daar met taxi's en die reden dus niet. Daarbij waren er veel wegen geblokkeerd en was het ook gevaarlijker in de stad, dus moesten we wel oppassen waar we heen gingen. Henk en Elleke hebben er vroeger een aantal jaar gewoond en het was fijn dat zij Lomé daardoor al kenden. Uiteindelijk hebben we wel nog leuke dingen kunnen doen. We zijn naar de markt geweest, die ook rustiger was door de staking, dus dat kwam wel mooi uit. En we waren daar op het moment dat frankrijk verloor van zuid-afrika, erg grappig om de reacties van de beninezen te zien.
Verder kwam Philipine (de vroegere nanny van Elleke) veel langs en die had ons ook bij haar thuis uitgenodigd. En we hebben de vroegere wijk, huis en school van Elleke gezien; erg mooi, rustig en met allemaal bewaking. Het is wel een heel groot contrast tussen die twee wijken... Maar leuk om beide gezien te hebben en Philipine is echt een heel lief mens.
Op de terugweg zijn we nog langs de python tempel in Ouidah gegaan. Nele kwam daar ook heen. In die tempel zijn er zo'n 100 slangen, die overdag daar allemaal rustig liggen. Maar 's nachts worden ze losgelaten en dan kunnen ze gewoon de stad in om te eten. De volgende dag worden ze dan weer terug gebracht, echt bizar. Gelukkig zijn ze niet groot, maar toch. Natuurlijk mochten we ook even een slang in onze nek;)

En toen waren alweer de laatste dagen aangebroken. Ik ben nog naar een conferentie geweest, en ik moest van ze over 6 maanden weer terug komen;) Ook gingen Nele en Elleke dat weekend weg, dus hebben we die uitgezwaaid.
Maandag was mijn laatste dag daar, ik was nog uitgenodigd om met een groepje vrienden te lunchen en verder belden nog een aantal om gedag te zeggen. Het afscheid van mijn gastgezin was heel moeilijk, ik was me daar de laatste tijd echt thuis gaan voelen en de kinderen waren ook helemaal aan me gewend. Maar om hier dan weer zo ontvangen te worden, is wel erg leuk.


Ik heb bij elkaar hele mooie maanden in Benin gehad. En de laatste maand was echt een heerlijke afsluiting. Heel veel nieuwe ervaringen opgedaan en ik kan er zeker goed op terug kijken!
Ik zal nog wat foto's uploaden, dat gaat hier wat makkelijker;)

Liefs Daphne

Reacties

Reacties

Hilke

Zo, daphne, het laatste berichtje alweer. Wat goed om te horen dat je het zo fijn hebt gehad! Helemaal heerlijk! Heb nu wel zin om je weer een keer live te zien. Maar morgen ga je alweer lekker op vakantie he.
ga ook daar lekker genieten en ik denk dat wij elkaar dan weer zien op de B week.
Tot snel. Liefs Hilke en de mannen

Elly

Hoi Daphne,
Vandaag memoreerden we nog dat je een week geleden in Nederland aankwam en nu wandelen we alweer in Madrid! Toch is Benin nog vaak in de gesprekken aanwezig en dat is fijn want door het weekje samen is er veel te delen. Dat we nu met elkaar vakantie houden maakt het wel extra feestelijk allemaal en ondertussen kun je weer een beetje " landen".

Harris uit Schiedam

Hi Daphne,

Ik vind het heel leuk dat je de tijd hebt gehad om verschillende streekjes van Benin te mogen bezoeken. Ik kom zelf uit Benin en woon bijna 11 jaar in NL. Ik ga wel eens terug maar meestel is het voor 3 weken in de zomer. Ik ga ook eind deze maand er weer heen maar ik zal me tot de steden beperken denk ik. Met vrienden lol trappen en familie bezoeken. Ach ja... vet om te zien dat ook medelanders mijn thuis land bezoeken want de meeste NLders gaan liever naar een engels sprekend land. Nice fotos btw!
Gr,
Harris

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active