Abomey

Yovo, yovo bonsoir ça va bien, merci.
Als je in Abomey als blanke over straat loopt, hoor je dit continu. Mijn gastbroer hoort op school van de andere kinderen dat ze 'zijn' yovo weer hebben gezien. Ja, je valt hier wel op. Op school vragen veel wel naar je naam en er zijn nu ook best wat kinderen die mijn naam weten. Wel in allerlei variaties en veel houden het gewoon op Daph, dat is wel zo makkelijk.

Jullie hebben met de foto's al een beetje beeld van hoe het hier nu is. Ik had trouwens al eerder foto's toegevoegd, maar daar is geen bericht van verstuurd. In 'Benin, van alles wat' staan ook nieuwe foto's van oa het gastgezin en mij met vlechtjes. De vorige keer vertelde ik dat ik naar een ander weeshuis zou gaan voor de kleinsten. Daar is het niet van gekomen, omdat het in die wijk de laatste tijd wat onrustig is. Ze vonden het daarom veiliger om in dit weeshuis/school te blijven.

Ik werk nog steeds in de kleuterklas (daar waar minder geslagen wordt), afgewisseld met een klas voor 5-,6-jarigen. Ondertussen kan ik me ook wel nuttig maken. In de klas was er altijd maar een deel van de kinderen die kon werken, hun ouders hadden het geld voor een kleurboek. Voor de weeskinderen was er geen geld en ze konden op die momenten niet meedoen met de rest. Samen met de lerares heb ik daarom kopien gemaakt en daarvan kleurboeken laten maken voor de weeskinderen. Nu kunnen ze dus wel aan het werk. Voor de lerares betekent dat ook meer werk en ze is blij als ik kom helpen. Daarbij wordt ze soms weggeroepen door de directeur en als die roept, moet je komen! Op zo'n moment moet ik de klas even overnemen, iets wat wel erg moeilijk is. Ook in de andere klas, met 65! leerlingen kan ik wel helpen;).


Met hemelvaart waren ze hier 2 dagen vrij Die dagen ben ik wel naar het weeshuis geweest. Alle kindern thuis en het was erg leuk om met ze te spelen. Op vrijdag was Elleke er ook bij en met 2 yovo's is het natuurijk helemaal geweldig. 's Ochtends waren de ouderen tamtam aan het spelen en dansen. Op een gegeven moment werd ik door een meisje meegetrokken en heb ik met ze meegedanst! Verder veel klapspelletjes gedaan, met ballonnen gespeeld en getekend. Het was erg gezellig en volgens mij geven de foto's dat ook weer. Daarbij lopen er nog drie kleintjes van 2 jaar rond (oa Boris) en dat vind ik natuurlijk helemaal leuk. Maandag is het weer een vrije dag, ik heb er zin in.


Elleke werkt nu in hetzelfde weeshuis, wel in een andere klas. Ik vind het wel een goede verdeling zo, we werken zelfstandig, maar in de pauzes kunnen we wel bijkletsen.
Buiten het werk om is hier niet zoveel te doen. Mijn gastvader had allemaal plannen, maar daar is het nog niet van gekomen. Wel zijn we naar een dorpje vlak bij Abomey geweest. Zoals je op de foto's kunt zien, is het echt nog primitief. Ze wonen in hutjes en bijvoorbeeld aan water komen is al erg lastig. Toen ik daar aankwam waren de kinderen aan het dansen en zingen. Ik kon een beetje met ze meedoen, erg leuk. Mijn gastvader had me voorbereid op veel armoede. Dat was er ook, maar er was ook die vrolijkheid die voor mij overheerste, erg bijzonder.


Verder spreek ik ook af met Elleke en een vlaams meisje Nele,zij werkt in Bohicon een plaatsje tegen Abomey aan. We lopen tegen veel dezelfde dingen aan. En we hebben dan ook erge lol om somige cultuurverschillen. Nele dacht dat ze bij een enorme familie woont. Blijkt dat iedereen elkaar hier frère en soeur noemt, wanneer het om een wat betere vriend gaat. Dus familiebanden snappen blijft een lastige. En de huwelijksaanzoeken blijft een leuke;) Het valt mee hoeveel het er zijn, dus het blijft nog grappig. De leuktste van mij komt van mijn drie-jarige gastbroertje;)


De regenperiode is hier wat meer begonnen, het regent nu ongeveer om de dag. Wel twee maanden later dan normaal, ze zeggen dat het dit jaar nog heter is dan normaal, dus ik heb een goed jaar uitgekozen. Maar wanneer het regent koelt het een een stuk af. Het zijn echt enorme stortbuien en de straten worden dan een soort rivieren. Aan het begin van de bui blijft iedereen thuis. En zeker bij de kleuters is de klas met regen een stuk leger.


Over twee weken is het project afgelopen en komen mijn ouders naar Benin! Echt heel leuk. We gaan in een week zo veel mogelijk doen; naar Cotonou, Ganvie, op safari, naar de gastgezinnen en het conferentieoord. Ik heb heel veel zin om samen rond te trekken ze te laten zien hoe het hier is.


Trouwens erg leuk om al jullie reacties te lezen!


Liefs Daphne

Reacties

Reacties

Hilke

Oh Daphne, wat klinkt dat heerlijk allemaal. Ook goed om te horen dat je nu nuttig bent in het weeshuis, dat voelt vast beter. Knuffel die kleine schatjes maar heerlijk, vinden ze vast heel fijn. Heel veel liefs Hilke

Elly

Hoi Daphne,
Wij zijn klaar bijna klaar voor de reis nog even cadeautjes kopen, toch maar lieslaarsen?
Nou we gaan nachtjes tellen!
Dikke kus Elly.

Peter en Yvonne

Hoi Daphne. Ook een bericht uit Amsterdam. Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Het moet toch heel bijzonder zijn voor een jonge yovo (klinkt als een toetje) uit Woerden om zo in Afrika te vertoeven. Nog maar korte tijd. Leuk om straks nog je ouders van alles te laten zien. Nog een leuke tijd toegewenst en tot ziens in Woerden?

Meilleurs sentiments,
Peter & Yvonne

Yaël

Lieve Daphne,
wat klinkt het allemaal goed! Echt duidelijk te merken dat je het nu een stuk beter naar je zin hebt dan aan het begin. De tijd is echt voorbij gevlogen.. nog maar 2 weken!
Over 2 weken ben ik al klaar met mn examens (A) dat kan ik me ook niet voorstellen :p
Morgen ben ik jarig.. dat zal niet zo'n heel uitbundig feest worden!
Geniet nog van die laatste weken, echt super veel plezier!!
Liefs, Yaël

Lin

Hee Daphne,
Leuk om te horen hoe het er daar aan oe gaat op scholen, het is hier in Nederland toch wel allemaal heel goed geregeld. En dan zeuren de ouders hier dat het allemaal niet goed en niet veilig is. Eigenlijk zouden ze daar een kijkje moeten nemen. Ik vind het echt tof wat je daar allemaal doet. Als ik nog iets voor je kan beteken op het gebied van onderwijs, dan laat je het maar weten. Ik werk ook met kleuters, vandaar!

Werkse nog en geniet van de tijd met je ouders,

x Lin

Iris

Hey Zus!

Leuk om weer je verhaal te lezen en ik ben echt blij voor je dat je nu ook leuke dingen met die kinderen kan doen.

Ik hoorde van pap en mam dat de koffers nu al openspringen van wat er allemaal in moet...haha Ze zijn zich echt helemaal aan het voorbereiden. Wel heel leuk hoor dat ze gaan en even in jouw Afrikaanse wereldje mogen kijken. (Stiekem zou ik dat ook best wel willen...)

Nou, we moeten binnenkort maar weer eens bellen!

Veel liefs,
Iris

Manja

Daphne Ik vind het weer geweldig om je bericht te lezen :D !!!
Ik kan niet wachten om ze live van je te horen !!
Ik mis je !!
Dikke knuffel, Manja

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active