Weer een nieuwe start

Ja ja,nu zit ik echt in Abomey; heel anders en veel rustiger dan Cotonou. Alles is weer nieuw en ik moet weer opnieuw mijn plek vinden. Ik moet zeggen dat ik dat gedeelte niet zo leuk vind. Gelukkig heb ik in Cotonou gezien dat het allemaal goed komt en ik merk nu ook al wel dat het lekkerder loopt dan in het begin.

Vorige week dinsdag ben ik met de taxxi naar Abomey gegaan. Vastgeklemd tussen drie mannen op de achterbank (hier past dat), op het dak 20 jerrycans, in een taxi waarvan alleen de motor en de toeter het nog doen.Het was weer een echte Afrika-ervaring erbij, heel leuk.
Aangekomen in Abomey kon ik gelijk naar mijn gastgezin. Die bestaat uit vader Virgil, moeder Delphine, Gastro (10), Lino (3), Eza (7 mnd).Een heel lief gezin, erg geinteresseerd en willen me van alles in Abomey laten zien. De kinderen willen steeds spelletjes doen, erg gezellig (soms ook echt wel vermoeiend;)) Het huis is wel een stuk kleiner. Er is een woonkamer en 2 slaapkamers, 1 voor mij en 1 voor de rest... Daarbij is er geen echte keuken, er wordt nogop vuur gekookt. Douchen is met een emmer, maar dat is ondertussen normaal voor me. Het is dus allemaal een kleiner en simpel, maar het noodzakelijke is er en ik vind het prima wonen.

De eerste week ben ik begonnen op een kleuterschool. Opzich ging het daar er leuk aan toe. De leraren waren aardig en het programma zat wel goed in elkaar. De kinderen leren een beetje frans, tekenen, schrijven en over het belang van hygiene. Het nadeel is alleen dat de kinderen alleen fon spreken en de school nietgewend was aan vrijwilligers. Het was voor mij heel lastig om te helpen. Het was met name toekijken, want er liepen al vrij veel leraren rond. Het wa interessant, maar ik ben ook gekomen om te helpen. Dus ik heb gevraagd of ik in een weeshuis kon gaan werken. Ik dacht daar kan ik altijd wel iets doen. Het was geen probleem dus ben ik de tweede week in het weeshuis begonnen.

Het weeshuis bleek echter alleen voor de naar schoolgaande kinderen te zijn en de school staat op hetzelfde terrein. Dus zat ik weer in een kleuterklas. In deze klas ging het er alleen wat heftiger aan toe. De kinderen worden veel en hard geslagen, ook op het hoofd. Ik heb er echt misselijk in de klas gezeten. Met de zelfstandige opdrachten heb ik zoveel mogelijk geholpen. Rustig bij het kind zitten, helpen en veel complimentjes geven. En sommige kinderen durfden daardoor weer te gaan schrijven, want ze waren daar te bang voor.

Vandaag heb ik in een andere klas geholpen en daar ging het beter. Die lerares sloeg een stuk minder en was tenminste geinteresseerd in een kinderen. Daarbij betrok ze me ook echt bij de les. In de pauzes is het leuk met de kinderen. De ouderen spreken ook frans, dus daar kan ik ook wat mee praten.

Volgende week ga ik beginnen in een weeshuis voor babys en peuters, ben benieuwd hoe dat gaat.

Na schooltijd ben ik veel in de kapperszaak van mijn gastmoeder en ze heeft ook mijn haar helemaal gevlochten. Ze gaf dat als cadeau en ik dacht laat ik het maar eens proberen, alle vrouwen laten hier hun haar doen. Ik heb het vijf dagen volgehouden;) Maar daarna heb ik heb uit laten halen, want het zit echt niet lekker (en ik vond het ook niet mooi). Maar ja, moet je ook eens geprobeerd hebben;)

Het lastige hier is met name dat iedereen fon spreekt. Met mij praten ze frans, maar als er iemand bij komt, schakelen ze gelijk over naar het fon, niet echt gezellig. Ik zou dus eigenlijk fon moeten leren, maar tot nu toe kom ik niet verder dan 5 woorden.

Dit weekend ben ik nog naar Cotonou geweest om onder andere koninginnedag te vieren. In het grootste hotel ven Cotonou had de ambassadeur een feest georganiseerd. Het begon heel officieel met heel veel genodigden die iets met nederland te maken hebben. Elleke en ik zijn nog uitgenodigd door een burgemeester om zijn stad te gaan bekijken. Daarna mochten de nederlanders langer blijven en hebben we nog gezellig gekletst. Op dat moment merkte ik wel hoeveel ik meekrijg van de cultuur en de mensen hier en dat vind ik echt super.

Nu hebben jullie een beetje idee hoe het er hier aan toe gaat. Vrijdag komt Elleke ook hierheen, dus dan kunnen we samen wat meer ondernemen.

Morgen ga ik weer kijken of het lukt om wat fotos te uploaden!

Liefs Daphne

Reacties

Reacties

Jacqueline

Mooi dat alles zo goed gaat, Daphne. Zeker even wennen als je weer naar een hele andere plaats gaat. Maar wel echt leuk en spannend natuurlijk ;). Succes met weer je plekje te vinden in Abomey. Zal vast wel goed komen!

Liefs x

Cees en Gré

Hoi Daphne, wat maak je veel mee, zo'n "cursus" is uniek! Grappig jij in die kapperszaak en Iris bij Gré oefenen op Lin, dat was trouwens goed gelukt. We zullen veel en lief over je spreken tijdens het eetentje op 6 mei ter ere van de ondertrouw van Bram & Iris.
Hou je goed daar!
Lieve groetjes van Cees en Gré.

Judith

Hi Daphne!

Wow, wat een verhaal! Het klinkt best pittig wat je de eerste week/weken in Abomey hebt meegemaakt. Gelukkig begin je je al wat meer thuis te voelen. Hopelijk leer je snel wat meer fon, dat is zo te horen best handig daar ;) Hou je taai daar! Heel veel plezier en succes in het weeshuis!

Liefs, Judith

Elly

Lieve Daphne, we praten met je over jouw ervaringen in Benin, we lezen over Benin in Bradt, jouw reisboek en zo zijn we in voorbereiding van onze reis naar Benin en die komt met rasse schreden dichterbij! Wij kijken heel erg uit om iets van wat jij nu ervaart met jou te kunnen delen in Benin.
Je ervaringen zullen nog lang doorwerken, wat Cees schrijft: zo'n cursus is uniek!
Vandaag foto's misschien. Yes! We houden je site in de gaten. Hele dikke knuffel van ons, Hans en Elly.

Yaël

Wat een verhaal zeg! Volgens mij wordt je echt onwijs snel zelfstandig daar. Alles in je eentje moeten uitzoeken enzo. Heb echt respect voor je! Best wel heftig om te lezen dat er zoveel geslagen wordt op die scholen, had ik eigenlijk niet verwacht. Elke keer als er een berichtje op de site komt moet ik het voorlezen aan mama en soms ook baruch en papa, ze vinden het helemaal leuk om op de hoogte te blijven!
Ik hoop dat je het straks allemaal wat relaxter vind als ook Elleke komt :) dat zal wel denk ik!

Liefs, Yaël

Nieske

Hoi Daphne,

Weer een heel nieuwe uitdaging, Fijn dat je weer een verhaal hebt geschreven, zo zijn we er toch een beetje bij ook al ben je zo ver weg. Heb je foto's gemaakt van je gevlochten haar, daar ben ik wel benieuwd naar. Wat een ervaringen in de school, wel heel wat anders dan hier. Fijn dat je even weer wat gezelschap krijgt. Geniet van alles
Liefs
Nieske

Kevin (Travel Active)

Hoi Daphne,

Leuk om op de hoogte te blijven van je ervaringen!

Het zal best even wennen zijn in Abomey kan ik me zo voorstellen... Echt heel anders dan Cotonou.
Komt vast en zeker goed!

Succes de komende weken.

Groetjes Kevin (Travel Active)

Rumon

Ha die dappere Daphne,
Volgens mij heb je het erg leuk, juist al die dingen die zo anders gaan dan wij gewend zijn in ons verwende en makkelijke kikkerlandje zetten je wel aan het denken, dat is zeker.
Doe je best, geniet er ook vooral van en word maar lekker een beetje Afrikaans,
gr Rumon

Janine en Lotte

Hoi Daphne,

Jij maakt veel mee!
We vinden het wel heel akelig wat er in de klas gebeurd!
Wel leuk dat je nu bij de babys en de peuters kan helpen.
We hadden jou wel willen zien met al die vlechtjes in je haar. Heb je daar een foto van?

We kijken uit naar je volgende verhaal.

groetjes,
Lotte en Janine

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active