Nog even genieten!

Hoi Allemaal!

Na een heerlijke week met mijn ouders heel Benin te hebben doorgetrokken, heb ik weer even tijd om een berichtje te sturen. Ik zit weer in mijn oude internetcafe en wordt hier ook na een aantal maanden nog herkend.

Eerst even over de laatste weken in Abomey. De een na laatste week kreeg ik te horen dat ik toch nog in het weeshuis voor babys en peuters kon werken, het was eindelijk weer veilig verklaard;) Dus ging ik de laatste twee weken elke middag daarheen en het was geweldig! Ik vind het heel leuk om met de baby's te werken en het waren echt schatjes. Daarbij was het weeshuis zelf erg mooi, de kinderen goed verzord en de begeleiding erg aardig. Wel een verschil met het andere weeshuis, ik wilde daar wel blijven werken, maar de afwisseling was goed. Ik heb de periode daar dus goed afgesloten.

Daarna ben ik naar een C,D-conferentie (dat is voor de groep van 12 tot 18 jaar)geweest. Het was leuk om te zien hoe dat ging, zeker met leeftijdsgenoten. Het was wel een heel kort weekend, met weinig jeugdleden, het is in zo'n weekend voor iederen lastig om te komen. Maar het was leuk om weer op een conferentie geweest te zijn en ook om met leeftijdsgenoten te praten.

De maandag erop stond ik na drie maanden weer op het vliegveld, maar dit keer om mijn ouders op te halen. Heel erg leuk om ze weer te zien! Ook wel gek dat je opeens weer met elkaar bent in een land waarin ik tot nu toe alles zelf heb gedaan. Maar het liep helemaal super. We zijn begonnen op de grootste markt in Cotonou, dus gelijk een goed begin;) Daar konden ze ook gelijk kennismaken met mijn afdingkunsten, iets wat ik hier wel een beetje heb geleerd.

Verder zijn we naar het noorden gegaan voor een safari en een bezoek aan een dorp van de Tata Somba. Bij de safari was duidelijk te zien dat het regenseizoen begonnen is, alles is een heel stuk groener, groot verschil met de vorige keer. Toch hebben we nog heel wat dieren gezien. Ook een olifant die op de auto af kwam rennen, gelukkig lette de chauffeur goed op;). Het dorp van de Tata Somba was erg bijzonder. De vorige keer had ik alleen een huis gezien en nu een heel dorp. Ze leven daar nog heel authentiek, mooi om te zien. Wel heftig om te horen dat bijvoorbeeld de vrouwen 5 uur moeten lopen om naar de markt te gaan en daarna moeten ze nog weer terug. Je ziet ook langs de weg heel veel vrouwen en kinderen lopen met marktwaar op hun hoofd.

Daarna gingen we door naar Abomey, waar mijn ouders konden ervaren hoe het is om bedolven te worden door de kinderen. Ik vond het heel leuk om ze weer terug te zien en veel herkenden me nog en wisten mijn naam. We hadden kleding, slippers, pennen en schriften meegenomen, wat zo goed mogelijk is verdeeld en ze waren er erg blij mee. Verder nog beide gastgezinnen bezocht, hebben mijn ouders gelijk gezien waar ik de afgelopen tijd heb gewoond (dat was wel anders dan de hotels waar we sliepen;)). De laatste dag hebben we nog de wedstrijd Nederland-Denemarken gekeken in het huis van de ambassadeur, met de Nederlanders, Denen en een aantal Beninezen. De Beninezen juichden nog het hardst van allemaal;)

Met elkaar een hele leuke, volle week gehad. En het was erg leuk om alles te laten zien, en ze een beter beeld te geven van waar ik nou eigenlijk ben. En ik heb in die week mijn vitamine-peil wel weer wat omhoog gehaald:p

De titel zegt het al, ik ben hier nog even aan het genieten! Nog twee weken en dan kom ik alweer naar huis. Wat eerder dan gepland, maar ik zag het niet zitten om nog alleen naar Ghana te gaan. Daarbij heb ik zo bij elkaar al een hele leuke tijd gehad en heel veel ervaringen opgedaan. Morgen ga ik met Elleke naar Grand Popo (een tropische plaats aan het strand) en daarna door naar Lomé in Togo. Dus ik ga nog wel reizen en tussendoor vermaak ik me erg goed in Cotonou;)!

Ik ga zo weer mijn koffer maar weer eens pakken.

Tot snel!

Liefs Daphne

Reacties

Reacties

paulien

Yeeaaah, nog 999000 seconden en dan ben jij weer terug in Nederlaaaand! :D:D

Dus begin maar vast met tellen :P

Wel supergaaf dat je weer naar dat eerste weeshuis kon :) En dat je ouders zijn geweest. En dat je naar de conferentie kon. En dat je de wedstrijd hebt gezien en alle duizend andere dingen!

Tot snel! :D

Hilke

Oh Daphne, dit klinkt wel weer errug leuk allemaal!! Echt te gek dat je dit mee maakt. Wat een geweldige ervaring. Goed zeg dat je dit ook lekker kon delen met je ouders, zij hebben nu echt een beeld gekregen van jouw leven daar. Gek om te bedenken dat je over 2 weken weer terug bent. Dat zal wel even wennen zijn. Maar ook wel weer heerlijk. Heb zin om al je verhalen nog eens live te horen. Geniet nog even van je afrika trip en tot op de B week? Liefs Hilke

joyce

Hee daphne,
wat leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt, nog steeds! en dat het weeshuis ook zo leuk is.
Hoe vonden je ouders het? Vast heel leuk om eindelijk in het echt te zien waar je over schrijft.
Nog twee weekjes, spannend. Heb je al een beetje zin om weer hierheen te komen? Terug naar je luxe leventje...
Over twee weken zit ik eigenljik volop in de tentamens, dus ik denk niet dat ik je gelijk op kan komen zoeken (als je daar uberhaupt wel zin in hebt met alle mensen die je nog meer willen zien ;)), maar ik wil zsm weer lekker bijkletsen :)
en en en, 10 juli meije tentfeest, heeft bas al over de mail aangekondigd, haha.
liefs!

Janine

Hoi Daphne,
Wat leuk dat Hans en Elly zijn geweest! Kan me voorstellen dat het geweldig leuk is om alles te laten zien. En wat leuk om de weeskinderen cadeautjes te kunnen geven! Je zou ze het liefts zoveel willen geven hè!
Leuk dat je weer snel thuis komt!! Geniet idd nog lekker de laatste weken!!
Groetjes,
Janine

Elly

Hoi lieve Daphne, wat leuk dat we in jouw stukje nou ook een plekje hebben en we hebben het echt allemaal mee mogen beleven!!!! Weer thuis zijnde lijkt het bijna onwerkelijk, het is maar goed dat we veel foto's hebben en jouw verhaal en het samen delen zodat we kunnen refereren aan dat en die en gene..... Het was echt grandioos en heel indrukwekkend en we zijn super super trots op je! Nu genieten van je weekje vakantie en je laatste conferentie op Solo Novo.
Doe de groeten aan allen en voor jou een hele dikke kus! Hans, Elly en Ronald.

Henk Willems

Geweldig Daphne, die onderhoudende reisverhalen van je. Als je ze allemaal bundelt, heb je een leuk reisverslag. Op zo'n bijzonder nichtje mogen ook wij best een beetje trots zijn!
Wij twee maanden in Andalusië geweest. Samen met voorbereiding en nawerk ben zomaar 3 maanden 'uit de lucht'. Mede daardoor geeft het ook ons een goed gevoel dat het tot dusver allemaal goed gegaan is met je daar in Benin. Je heb er daadwerkelijk wat kunnen betekenen. Dat je ook nog veel ervaringen op gedaan hebt is heel waardevol. Fijn dat ook Elly en Hans dit een week mee hebben kunnen beleven. Geniet nog even de laatste periode en vervolgens een goede reis naar huis.
Een hartelijke groet,
Henk & Karin

Iris

Lieve Daph,

Dit is wel een goed begin van de dag...computer aan...een verhaal van Daphne!! :-) Heerlijk om te lezen! Geniet van de twee weekjes die voor je liggen, van alle kleuren, geuren, klanken en alles wat je daar helemaal omringd. Dat ga je echt wel een beetje missen, denk ik. Maar..ik ben wel blij dat ik je snel weer een echte knuffel kan geven!

Liefs Iris

Jacqueline

Lieve Daphne,

Wat blijven jou verhalen leuk! Echt super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Toch ben ik stiekem wel blij dat je over 2 weekjes weer thuis bent.
Nog heel veel plezier en tot snel.

Liefs,
Jacqueline

Iris

Nog even een P.S.:
We hebben je voor de B-week al ingedeeld voor een post 'Afrikaanse dans en muziek' tijdens een reis-middagspel..... Dan mag je dus nog een keertje los in je Afrikaanse jurk! ;-)
En misschien heb je nog wel ruimte in je tas voor een mooi trommeltje...??..
Kus!

Yovo Bram

Hoi Schone Zus! Wat goed om te lezen dat de Benizen harder juichen dan de NL op de ambassade. Misschien moeten we toch maar een briefje schrijven aan de minister van BZ dat ze NL toch echt beter moeten vertegenwoordigen, dit punt pakken we op als je terug bent.

Maarre zonder dollen.. Ik ben echt heel blij dat het goed met je gaat en dat jullie een fijne/leuke/goede tijd met zijn drieen hebben gehad.

Nog even wachten en dan kunnen we alle verhalen van jou zelf horen! Ik kijk ernaar uit!

Groetjes en liefs,

Bram

Judith

Oh wauw wat klinkt dat allemaal weer tof!
Geniet er nog even van!

Liefs,
Judith

joke speckmann

Lieve Daphne,

Wat een stoere meid ben jij!
Geweldig, een prachtige rijke ervaring wat je siert!
Liefs Joke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active