thuis in Cotonou

Bonjour!
Op dit moment typ ik dit berichtje in een ander internetcafe, de vorige had eigenlijk nooit verbinding en is nu helemaal gestopt. Maar de medewerkers hebben me wel geholpen met het vinden van een nieuwe. Heel typisch beninees, ze helpen je altijd. Dus zelf met mijn gebrekkige frans, kom ik ondertussen een heel eind. Het is vooral gewoon doen en ik weet nu ook iets meer hoe hier alles in elkaar zit, dus dat is een stuk relaxter.
De cursussen zijn erg leuk en intensief. s Ochtends heb ik franse les van 10 uur tot 1 uur (tot 13 uur, zoals ze hier zeggen). Die lessen zijn erg leuk, de leraren zijn heel aardig. Doordat je een geprek een op een kan hebben en ze de tijd voor je nemen, kan ik ook leuke gesprekken met ze hebben. Daarbij leer ik ook andere dingen, gister heeft een leraar uitgelegd hoe de voodoocultuur hier een beetje in elkaar zit, erg interessant. Verder merk je van de voodoo helemaal niets in Cotonou, het is duidelijker in de dorpen.
Tussen de middag lunch ik thuis en doe ik een soort siesta, heel normaal hier, als ze niets te doen hebben gaan ze gewoon ergens liggen slapen. Daarna heb ik van 15uur-17uur de cursus tamtam et danse africain. Tamtam spelen vind ik erg leuk, ik ken ondertussen al best wat ritmes. Het dansen is heel anders dan in nederland en ik vind het dan ook nogal lastig;)
Door beide cursussen is mijn dag al goed gevuld.
Thuis is er nog een belgische vrijwilligster komen wonen en vorige week was er ook een zwitserse mevrouw. Wel beide franstalig. Zaterdag ben ik met de zwitserse naar de grote markt hier geweest, Dantokpa. Heel leuk, typisch afrikaans. Lekkere chaos, heel veel mensen en karren die er ook nog tussen door moeten. Maar met allemaal echt afrikaanse dingen. Ik heb stof gekocht en s middags naar de kleermaakster (er woont er een tegenover ons) gebracht. Die gaat er een jurk van maken, ben heel benieud hoe dat wordt.
Zondag ben ik naar het conferentieoord geweest. Dat is hier niet vervandaan. Het was erg leuk om de mensen te ontmoeten. Dit weekend ga ik naar het ab-weekend, ben heel benieuwd hoe dat is.
Ik zal nog even iets verder teruggaan in de tijd, want vorige keer schreef ik dat ik naar een nederlandse avond zou gaan. Miojn gastvader vond het leuk om me te begeleiden, dus zijn we samen gegaan. Het was vooral leuk om even met de mensen gesproken te hebben, even gemakkelijk te kunenn kletsen. Ik heb ook wat nummers gehad die ik altijd kan bellen.
Na die tijd vroeg mijn gastvader of ik zin had om te dansen. Dat had ik wel;) Dus we zijn samen naar een nightclub geweest. Het was wel een club net als in nederland, dus geen afrikaanse dans;) Maar het was heel gezellig!
In het weekend gaat iedereen (echt iedereen!) uit. De terrasjes zitten helemaal vol en het is heel gezllig op straat. Ik heb van meerdere mensen uitnodigingen gehad om mee te gaan, dus ik vermaak me wel. Er was bijvoorbeeld een leraar die voorstelde een keer in het vergetarische restaurabnt hier te eten, een goed idee;)
Ik ga volgende keer prberen om fotos er bij te zetten, ik moet of het mogelijk is. Het zou leuk zijn om een iets beter beeld te geven.
Het huis waar is ik woon, is gewoon van steen. De inrichting is echt functioneel, er is niet meer dan nodig, maar wel genoeg. Aan de huizen vast zit heel vaak een soort winkeltje met een soort golfplaten dak. Dus overal langs de straat kun je iets kopen.
Aan de hygiene moet is nogal wennen, mijn laag was dewe week dan ook nogal van slag, maar het gaat weer veel beter.
Mijn tijd is bijna op, dus ik stop. Maar ik wil nog even zeggen, bedankt voor alle berichtjes, echt heel leuk om te krijgen!
Liefs Daphne

Reacties

Reacties

Kevin (Travel Active)

Hoi Daphne,

Leuk om je verhalen te lezen. Fijn dat je het leuk hebt tot nu toe.

We wensen je heeeeeel veel succes de komende weken. Tot horens!

Groetjes Kevin (Travel Active)

Hans en Elly

Yes, Daphne het is gelukt:-)
Heerlijk dat je weer opgeknapt bent en wat een fijn vooruitzicht om een weekeinde met de Afrikaanse A/B groep op te trekken.
Nou we gaan het na het weekeinde wel horen!
Liefs Hans en Elly

Joyce

Hee lieve Daphne!
wat leuk om telkens wat van je te horen! Na je vorige berichtje hoopte ik heel erg dat je je wat meer thuis ging voelen, maar zo te horen begint dat al aardig te lukken. Klinkt allemaal superleuk wat je doet. Zou het wel heel spannend vinden. Doe maar goed je best met de dans, dan kan je hem misschien net zo mooi opvoeren als wij deden op terschelling, haha ;)
Heel veel plezier en succes de aankomende tijd, ben alweer benieuwd naar je volgende verhalen!
Liefs xx

Hilke

He die Daphne,
Wat klinkt dat allemaal ontzettend leuk en heftig. Ik geloof dat de ergste wen "problemen" al beginnen op te lossen. Het klinkt allemaal erg enthousiast. Goed om te horen. Het lijkt me inderdaad wel heel leuk om foto's te zien van waar je nu zit. Van jou in een leuke afrikaanse jurk bijvoorbeeld, hihi. Er wordt hier heerlijk met je meegeleefd, ik krijg regelmatig bericht van je broer en zus. En Jort denkt natuurlijk ook aan je. Al zou hij liever hebben dat je gewoon hier op het A weekend zou zijn.
Wat ontzettend gaaf dat je zo dicht bij het conferentie oord zit en te gek dat je daar nu een AB weekend gaat beleven. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn. Geniet er van!!! Hier kijken we nu alweer uit naar je volgende berichtje. Liefs Hilke en Jort; en natuurlijk ook liefs van Michiel, Borre en Senne.

Janine

Wat fijn te horen dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt.
Als ik jou verhaal lees zie ik voor me hoe het er ongeveer uit moet zien.
Zo'n markt lijkt me leuk om te bezoeken, geweldig om die sfeer te proeven. Heb je daar ook foto's van gemaakt?
Fijn dat de mensen om je heen zo vriendelijk en behulpzaam zijn!
We zijn benieuwd naar je volgende verhaal.
Veel succes en geniet van je ervaringen!
groetjes,
Janine

Carel en Enide

Hallo Daphne,

Goed van je zeg, dat je jezelf al aardig red...midden in zo'n land beginnen zonder een woord Frans valt niet mee. Wij kijken ook al uit naar die foto van je in je eigen Afrikaanse outfitje. Dan kun je daarin het weekend daarop uitgaan, helemaal multi-culti aangepast.
Vast heel veel plezier op het jeugdweekend.

Hartelijke groeten,
Enide, Carel, Fenne en Teije.

Jacqueline

Hallo Daphne,

Leuk om je berichtjes te volgen en fijn te horen dat het goed met je gaat en dat je je prima redt.
Heel veel succes daar in Benin en een hartelijke groet van Henk en Jacqueline

Jacqueline

Aah weer een berichtje. Echt leuk om weer even iets van je te horen. Klinkt echt heel gezellig en leuk allemaal. En dat dansen komt vast wel goed hoor. Gewoon heel hard oefenen haha.
Liefs,
Jacqueline

Yaël

Hee Daphne!
ik zat toevallig gister aan je te denken! Fijn dat je je nu wat beter voelt met dat frans enzo :) Het klinkt allemaal onwijs leuk! Ben benieuwd hoe die jurk wordt, die wil ik wel zien hoor :D
Geniet er van allemaal :)
LiefsXX Yaël

Jirina

hai Daphne,
nou hier missen we je! Het huis staat er nog helemaal want ja geen party zonder Daphne. Echt heel leuk om te hoen hoe je het hebt. Maar vertel ook even over het eten!! Probeer je wel de kookkunsten te leren dat is leuk voor als je weer terug bent. :p
Heel heel veel plezier nog en ik kan niet wachten tot je volgende berichtje. Oh en hoe slaapt je nieuwe kussensloop?
kusjes jirina

Cees en Gré

Hallo Daphne, wat je allemaal meemaakt, dit ga je echt niet meer vergeten! Gaaf ook om te horen dat je er zo goed mee omgaat en straks kan je de jeugd ook nog eens in het Frans toespreken of een Afrikaans dansje laten zien in je nieuwe jurk! Thuis ga je vast ook anders denken over stof afnemen e.d. Leuk dat we zo een beetje met je mee kunnen reizen, liefs Cees en Gré

Judith

Hee Daphne!!

Wat leuk om weer een berichtje van je te krijgen! Je beleeft volgens mij elke dag weer iets nieuws daar, lijkt me echt tof. En je houdt siesta! Dat is helemaal relaxt. Nou, niet teveel slapen en hopelijk is het vegetarisch uiteten gaan een succes!

Liefs Xx.
Judith

Bram

Hoi Daphne! Leuk dat je foto's hebt gestuurd zeg! Dit geeft mij/ons een doorkijkje van hoe je nu leeft en hoe het er bij je uitziet! Het doet me goed om te lezen dat je een jurk laat maken! Dat is eens wat anders dan de H&M!
Blijf als het even kan lekker foto's sturen van dansende mensen en brommers in het verkeer, leuk!

Pas goed op jezelf,

Bram

Rumon

ha Daphne,
Leuk om te horen dat je het naar je zin hebt. Ik was afgelopen week eigenlijk bij je in de buurt maar helaas, Benin ging 10.000 meter lager aan mij voorbij - ik was op weg van Abidjan naar Lagos. Maar ik dacht wel aan je. En natuurlijk aan die heerlijke mango's, ananassen, papaya's en avocado's die je zeker ook iedere dag daar eet!
Heel veel plezier en goede dagen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active