Eerste week in Cotonou

Hoi Allemaal!
Eindelijk heb ik internet en kan ik een berichtje sturen. Het internet doet het hier soms wel, soms niet. Net als de elektriciteit kan het opeens uitvallen. Gelukkig is er een internetcafe en ,minuut lopen van mijn huis.

Deze week heb ik de orientatie gehad. Met een Beninois als begeleider en nog 7 franse canadese jongeren ben ik op de Zenbidjan (brommer) door Cotonou gecrosst. Hij heeft ons aantal belangrijke en leuke dingen laten zien. Ik heb hier een simkaart gekocht, erg handig; want ongeveer iedereen heeft hier een mobiel. En ik kan dan ook goed contact met thuis leggen.
Erg lastig is dat ik nauwelijks frans spreek. Van de rondleiding kon ik niet zo veel volgen, omdat alles in het frans ging. Daarom voel ik me een beetje onwennig. Gelukkig kunnnen de begeleider en mijn gastouders een beetje engels. Mijn gastgezin is leuk, echt lieve mensen. Ik heb drie zusjes (ongeveer 12, 6, 0 jaar) en een broertje (ik denk 4). Zij doen echt moeite om lekker eten te maken (wie is er dan ook vegetarier) en mij frans te leren.

Ik woon nu in cotonou, een drukke en chaotische stad. Heel veel mensen rijden op een zembidjan en verkeersregels worden nauwelijks gevolgd ( in ieder geval niet de onze). Als je hard toetert en lef hebt, kom je een heel eind. Daarbij past er veel meer op een brommer dan wij denken, soms zitten ze er met zn vieren op en er wordt van alles mee vervoerd(oa op hun hoofd).
Het is hier inderdaad behoorlijk warm, maar ik heb er gelukkig niet zo last van. Alleen s nachts slaapt het minder lekker.

Gister ben ik in Porto Novo, de hoofdstad geweest. Een mooie stad, we hebben in een auto rondgereden en een gids leidde ons rond. Porto Novo is rustiger, heeft veel kleurige huizen en veel bomen. Ik vond het een mooie en gezellige stad.

Vandaag ben ik begonnen met de taalcursus en de cursus drum&dance. De cursus is op een soort middelbare school en ik krijg les in een klein lokaaltje samen met een engelstalige afrikaan. Ik hoop dat mijn frans hiermee snel verbeterd.
De drum&dance cursus was erg leuk, ik heb de hele tijd djembee gespeeld, volgende keer gaan we dansen. Het was even inkomen, maar aan het eind had ik het ritme goed onder de knie en last van mijn handen:p

Morgen ga ik naar een bonte avond van de nederlandse school van Cotonou. Woensdag ben ik op de nederlandse ambassade geweest en ze nodigden me uit om morgen naar een nederlandse avond te komen. Ik vind het erg leuk dat ik dan weer even nederlands kan praten en van hun wat over benin kan horen.

Nu hebben jullie een beetje idee hoe mijn leven hier er uitziet. Ik voel me soms wel alleen en dat komt vooral door het frans, maar ik heb het verder wel naar mijn zin!

Liefs Daphne

Reacties

Reacties

paulien

Gaaaaaaaaaf man! Met de brommer door de stad!
En wel even leuk dat je morgen nederlands kan praten :D (Najaa, kan nu natuurlijk ook wel, maar denk dat je weinig reactie krijgt ;))
Have fun!

Jacqueline

Oeeeh klinkt echt super leuk allemaal! Ook echt leuk dat je al zo snel een berichtje plaatst. We hadden het gisteren met trainen er nog over. Hoelang het zou duren voor dat je iets zou schrijven. Maar nu hebben we al het eerste berichtje binnen. Ben benieuwd naar de volgende ;) Geniet ervan!

René

Bonjour ma chère Daphne. C'est un grand plaisir de recevoir de tes nouvelles. Tu verras que tu apprends très vite, donc bon courage. Volgens mij is ook slechts houtje-touwtje Frans, maar zo leven we ook in dit opzicht mee vanuit het nog steeds te koude holland. Jouw verhaal dat haar zo lekker warm is roept een gevoel op van mmmmmm lekker. Nou, veel plezier, wij genieten voluit mee... René

Elly

Hoi Lieve Daphne,
We hebben natuurlijk al heel veel gehoord en mee mogen beleven de afgelopen dagen, maar het is toch leuk om ook je dagboek te lezen.
Heb je vanavond nog met je afrikaanse zusje ge-mens-erger-je-niet? Wat was het leuk om haar stemmetje te horen, kwam jouw nieuwe thuis even heel dichtbij. De telefoongesprekjes brengen sowieso jouw nieuwe wereld meer in beeld. Het weekeinde ziet er weer heel anders uit,
wordt vast heel leuk en gezellig. Hele dikke knuffel van Elly.

Henk & Karin

Dank voor je bericht Daphne. Je zult over enige tijd aan den lijve ervaren dat 'wie veel reist, veel kan verhalen'. Maandagochtend hebben we nog even gebeld om je met je verjaardag te feliciteren en een goede reis te wensen. Je was echter al vertrokken; we kregen tenminste geen gehoor. We vinden het leuk op de hoogte gehouden te worden, maar daar wij binnenkort ook 8 weken in Spanje zitten, zal het lastig zijn je berichten te volgen. Sterkte en geniet! H&K

Bram

Hoi lieve Daphne!
Wat een leuk bericht! We krijgen vanuit Woerden regelmatige tussentijdse updates! Blij dat je bij een leuke familie bent en dat je al begonnen bent met het bekijken van het land! Klinkt allemaal erg avontuurlijk en leuk! Houdt ons op de hoogte, dan mailen wij weer nieuwtjes en updates jouw kant op!
Veel plezier!

Bram

Judith

Daphne!
Daar zit je dan, in het Afrikaanse zonnetje. Wat leuk dat wij hier kunnen meegenieten van je belevenissen! Veel succes met Frans leren, dat is volgens mij wel zo praktisch op dit moment;)

Yaël

Hee Daphne!
Wat leuk! een berichtje! Het klinkt echt als een geweldig land :) het lijkt me inderdaad moeilijk met al dat frans, maar ik denk dat je dat toch wel snel onder de knie hebt.. Echt gaaf dat je ook naar zo'n nederlandse avond kan!
Ik kijk nu al uit naar je volgende berichtje :)
Geniet ervan!
Liefs XX

Nieske

Hoi Daphne,
Leuk dat ik mee kan lezen met je avonturen in Benin. Dapper hoor zo in je "eentje" terwijl je geen frans spreekt. Maar zo te lezen heb je al heel wat beleefd. Geniet van alles wat je meemaakt .
Lieve groet
Nieske

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active